Sunday, April 10, 2005

Nasi Goreng

Aku masih ingat sekitar tahun 1998, kami sekeluarga berhenti kat satu pekan di Perak. Tak ingat dah nama dia tapi sebelum masuk Pengkalan Hulu. Kami berhenti makan di satu restoran Melayu.

Restoran dia biasa aja tapi ianya terleatk dalam saah satu rumah kedai konkrit yang ku kira dibina sekitar 1920an gitu. Tapi masih dijaga bentuknya. Macam pekan-pekan lama yang lain jugak. Nostalgik gak ..

Kami duduk ambik dua meja sebab kami dalam konvoi satu van dan satu kereta. Kami order senang saja nasi goreng.

Tunggu punya tunggu yang diorder dah sampai. Purgh...sedap sungguh sampai aku tambah dua tiga kali. Bukan aku aja, Abang aku dan Ayah saudara aku pun sama. Pendek kata licinlah nasi goreng tu.

Kami beritahu tuan kedai tu sedap. Senggih je dia tapi aku tak ingat samada dia bagi diskaun ke tidak. Tak kisahlah sebab sedap.

Aku cakap kat Cik macam masakan dia. Sekarang ni mak aku kat rumah. Ni nak kena minta dia buat ni ... hmm.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Aku suka makan nasi goreng kampung la ni paling sedap masa kat Air Hitam, kat warung tepi jalan... masatu karavan kit anak balik ke pengkalan kita...kita musafir kelaparan...habis semua kita balon, Air Hitam ibarat oasis...

12:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nasi goreng ni basi pulak kang... tak perangat kan ke?

3:30 AM  
Blogger maklijah said...

Nasi goreng sudahlah terpuji
Seantero dunia
Seluruh negeri
Oh nasi...
Oh nasi...
Oi nasi goreng!

2:05 PM  
Blogger skalo said...

Chef minta maap la sebab dapur sekarang ada orang lain guna. Jadi tak dapatlah nak perangat nasi goreng ni.

Dalam dok merantau kat negara orang ni. Banyak gak tempat dalam negeri yang belum pergi lagi ...

Bila la rasanya dapat cover semua tempat ni.

7:59 PM  
Blogger skalo said...

ha dah ingat nama pekan tu. Lenggong!! Tadi teringat bila nampak MP dia kena interbiu oleh RTM.

7:49 PM  

Post a Comment

<< Home