Gurkha
Beberapa hari lalu aku ada membaca artikel dalam Utusan Malaysia rasanya berkenaan pergolakan yang berlaku di Nepal di mana tentera pemberontak Mao sedang menentang tentera kerajaan di sana. Yang diutarakan oleh penulis ialah bagaimana negara yang dikagumi mengekspot askar gurkha yang digeruni diserata dunia ini tidak dapat melawan dan mengalahkan tentera pemberontak tersebut.
Dalam berfikir ringkas mungkin juga sebabnya kerana mereka-mereka yang bagus ni sekarang sedang berkhidmat dengan Royal Gurkha Rifles di UK samada di Brunei, kepulauan Falklands, di Malta ataupun di bumi Britain itu sendiri. jadi yang tinggal sebagai askar Kerajaan tu yang tak berapa "best" la. Teringat pulak cerita "Four Feathers" - BEST!!!
Ataupun mungkin juga bekas-bekas askar gurkha yang pernah berkhidmat di luar negara dah jadi komander tentera pemberontak Mao.
Sebut pasal askar British pulak, aku dok perhatikan yang rata-rata dikatakan rejimen yang gagah dan berani ni datangnya bukan dari England tapi dari bumi Wales atau Scotland umpamanya the Scotish Guards. Yang dok kat Iraq tu yang dihantar bantu askar US tu pun kem dia di Scotland apa tu yang dipanggil "Black Watch"!
Kita dulu kalau bukan dek tentangan orang Melayu ke atas Malayan Union, mungkin RAMD ni pun dikira askar yang berani dalam perkhidmatan tentera Britain. Oh ya, semalam Hari Angkatan Tentera ke 72. Takde acara ke .. aku suka tengok askar marching. Jangan aku je yang kena marching dah.
Macam mana gayanya kalau 1 RAMD marching ala "goose march" ya. Tentu menjadi satu yang unik ya ...
Ingat midnite parade kat PUSWATAN dulu ...
Tahun ni harapnya sambutan hari Merdeka di KL atau Putrajaya laa ...
Dalam berfikir ringkas mungkin juga sebabnya kerana mereka-mereka yang bagus ni sekarang sedang berkhidmat dengan Royal Gurkha Rifles di UK samada di Brunei, kepulauan Falklands, di Malta ataupun di bumi Britain itu sendiri. jadi yang tinggal sebagai askar Kerajaan tu yang tak berapa "best" la. Teringat pulak cerita "Four Feathers" - BEST!!!
Ataupun mungkin juga bekas-bekas askar gurkha yang pernah berkhidmat di luar negara dah jadi komander tentera pemberontak Mao.
Sebut pasal askar British pulak, aku dok perhatikan yang rata-rata dikatakan rejimen yang gagah dan berani ni datangnya bukan dari England tapi dari bumi Wales atau Scotland umpamanya the Scotish Guards. Yang dok kat Iraq tu yang dihantar bantu askar US tu pun kem dia di Scotland apa tu yang dipanggil "Black Watch"!
Kita dulu kalau bukan dek tentangan orang Melayu ke atas Malayan Union, mungkin RAMD ni pun dikira askar yang berani dalam perkhidmatan tentera Britain. Oh ya, semalam Hari Angkatan Tentera ke 72. Takde acara ke .. aku suka tengok askar marching. Jangan aku je yang kena marching dah.
Macam mana gayanya kalau 1 RAMD marching ala "goose march" ya. Tentu menjadi satu yang unik ya ...
Ingat midnite parade kat PUSWATAN dulu ...
Tahun ni harapnya sambutan hari Merdeka di KL atau Putrajaya laa ...

7 Comments:
Bila kita nak witness lowering fo the flag dekat Tugu Negara?
kawat Puswatan tu kawat penglibur lara...
Kawat penglipur lara pun letih jugak dibuatnya. Hari tu ada I jumpa Sarjan Mejar tu kat Lenggong masa nak balik kampung. I tegur dia tapi dia tak cam dan nampak tergamam seakan cuba mengingati bila masa pulak dia jumpa kita ...
Kancil mana lupa jerat! Jerat je lupa kancil ...
Ayah,
Bila nak pegi tu ....
Sarjan mejar yang mana satu?
eh sorry pegawai waran termizi kut nama dia kalau I ingat lagi. Yg pegang tongkat tu bula kawat.
lupakan lah detik hitam di puswatan... ingatlah kegemilangan naik kayak keliling pangkor ..ootttttttttt ottttttttt!
Post a Comment
<< Home