U Kolombia
Hari ni hari pertama aku ke kampus. Bangkit awal pukul 5 pagi. Mungkin sebab semalamnya aku tidur awal jam 10 setengah begitu. Mulanya aku nak naik bas aja. Tapi akhirnya aku putuskan untuk naik Subway sebab takda syiling nak bayar tambang bas (2 Dolar). Kalau naik subway aku boleh beli pas bulanan Metro untuk naik subway atau bas.
Jadi aku jalan dari hotel aku menuju 96th street dan naik ke Lexington Ave. Beli pas di situ dan naki train 6 menuju uptown. Aku akui stesen subway sekarang agak bersih. Kocnya pun baru. Jadi masih bersih. Aku turun di stesen 116th street (3 perhentian dari stesen 96th street). Ni baru kali ke empat aku guna subway walaupun 3 tahun lebih dulu aku tinggal di NY ni. Tapi dulu lain sikit suasananya. Tambah lagi baru lepas peristiwa 9/11. Sekarang nampaknya lebih selamat.
Kemudian aku menapak ke 118th street dan tuju ke arah barat untuk temui West 118th street. Letih jugaklah menapak baru sampai Morningside Park yang bersempadan dengan Kampus. Lepas tu aku daki bukit kat taman tu menghala ke Amsterdam Avenue. Berpeluh dalam kesejukan sambil bernafas kencang jugaklah. Semput!! Tapi bagus juga dapat bersenam.
Esok aku naik bas je ke Amsterdam Avenue dari East 116th street. Rasa pun selamat sikit. Ini orangnya makin kelam kulitnya maklumlah dah masuk kawasan Harlem kan. Tapi sambil jalan buat kool ajalah.
Bila sampai Morningside Park tu baru kelamnya berkurangan sikit.
Kat School of International and Public Affairs (SIPA) ni, nampaknya pelajarnya ramai yang berkulit cerah dari macam-macam tempatlah. Ada aku dengar bahasa Rusia, ada yang nampak macam dari China/Jepun/Korea. Tapi ni baru kat lantai 6 nilah. Bangunan SIPA ni tinggi juga (belas-belas tingkatlah). Lupa pulak jeling dalam lif tadi. Memang multinasional pelajarnya. Tapi mereka ni nampaknya muda-muda lagi mungkin sekitar 24-25 tahun (undergrads). Sekarang mereka tengah sibuk untuk pilih subjek masing-masing. Akupun kena pilih jugak ni .........
Jadi aku jalan dari hotel aku menuju 96th street dan naik ke Lexington Ave. Beli pas di situ dan naki train 6 menuju uptown. Aku akui stesen subway sekarang agak bersih. Kocnya pun baru. Jadi masih bersih. Aku turun di stesen 116th street (3 perhentian dari stesen 96th street). Ni baru kali ke empat aku guna subway walaupun 3 tahun lebih dulu aku tinggal di NY ni. Tapi dulu lain sikit suasananya. Tambah lagi baru lepas peristiwa 9/11. Sekarang nampaknya lebih selamat.
Kemudian aku menapak ke 118th street dan tuju ke arah barat untuk temui West 118th street. Letih jugaklah menapak baru sampai Morningside Park yang bersempadan dengan Kampus. Lepas tu aku daki bukit kat taman tu menghala ke Amsterdam Avenue. Berpeluh dalam kesejukan sambil bernafas kencang jugaklah. Semput!! Tapi bagus juga dapat bersenam.
Esok aku naik bas je ke Amsterdam Avenue dari East 116th street. Rasa pun selamat sikit. Ini orangnya makin kelam kulitnya maklumlah dah masuk kawasan Harlem kan. Tapi sambil jalan buat kool ajalah.
Bila sampai Morningside Park tu baru kelamnya berkurangan sikit.
Kat School of International and Public Affairs (SIPA) ni, nampaknya pelajarnya ramai yang berkulit cerah dari macam-macam tempatlah. Ada aku dengar bahasa Rusia, ada yang nampak macam dari China/Jepun/Korea. Tapi ni baru kat lantai 6 nilah. Bangunan SIPA ni tinggi juga (belas-belas tingkatlah). Lupa pulak jeling dalam lif tadi. Memang multinasional pelajarnya. Tapi mereka ni nampaknya muda-muda lagi mungkin sekitar 24-25 tahun (undergrads). Sekarang mereka tengah sibuk untuk pilih subjek masing-masing. Akupun kena pilih jugak ni .........

2 Comments:
Mencari ilmu hingga ke hujung dunia. Selamat berjuang dan selamat ber'discourse'. Harlem mempunyai keindahannya yang tersendiri...If you dare to look...
sapa lovergirl M ni? Lawyar? majistret?
Post a Comment
<< Home