Salji ke Hujan
Sudah hampir sepurnama aku di Timur Atas (Upper East) New York ni. Minggu ini cuaca paling sejuk melanda Bandaraya ini setelah sekian lama. Rakan-rakan aku komen sebelum aku datang cuaca NY agak panas untuk musim dingin. Mereka sambil berjenaka mengatakan aku bawa cuaca ini ke sini. Mungkin betul juga sebab masa kapalterbang aku naik singgah di Stockholm salji memutih di sana. Agaknya Boieng 777 MAS tarik semua ke sini.
Yang buat sejuk tu sebab salji tak turun walaupun suhu sampai bawah paras beku sebab cuaca tak cukup lembap. Jadi dengan angin yang kencang rasa macam kat Siberia pulak. Gamaknyalah sebab aku pun tak pernah sampai ke sana. Yang paling dekat aku sampai dulupun Moscow je. Tapi masa tu belum musim dingin. Ikut temanku yang pernah betugas di Moscow setiap bangunan di sana tingkapnya cerminya sampai tiga lapis sebab tak nak bagi cuaca sejuk meresap.
Apapun bagi aku cuaca di NY ni dah cukup sejuk. Bila tunggu bas je tak payah nak gerakkan kaki. Dia buat sendiri secara automatik je. Masa tu lah rasa lamanya bas nak muncul ni. Macam mana gamaknya kalau sali turun di KL!! Kalau ya tu maknanya dunia dah nak sampai masa tu. Tapi salji kat Arizona cantik jugak. Kat Tucsonlah sebab taklah lebat sangat. Cukuplah lebatnya tapi tengahari je dah cair. Yang cantik tu tengok salji atas kaktus saguaro tu.
Tapi Malaysia ada hujannya. Pantai Timur nampaknya tak teruk sangat. Mungkin dah dihantar ke Johor hingga sampai dua kali. Salah Singapura tambak tanah ke salah kita tebang pokok banyak sangat?? Dua-dua kut ..... Nampaknya kena buat SMART tunnel juga kat Johor.
Kat Amerika ni New Orleans masih belum pulih sepenuhnya. Masih ramai tak balik ke rumah mereka dahulu. Tu dah setahun .....
Yang buat sejuk tu sebab salji tak turun walaupun suhu sampai bawah paras beku sebab cuaca tak cukup lembap. Jadi dengan angin yang kencang rasa macam kat Siberia pulak. Gamaknyalah sebab aku pun tak pernah sampai ke sana. Yang paling dekat aku sampai dulupun Moscow je. Tapi masa tu belum musim dingin. Ikut temanku yang pernah betugas di Moscow setiap bangunan di sana tingkapnya cerminya sampai tiga lapis sebab tak nak bagi cuaca sejuk meresap.
Apapun bagi aku cuaca di NY ni dah cukup sejuk. Bila tunggu bas je tak payah nak gerakkan kaki. Dia buat sendiri secara automatik je. Masa tu lah rasa lamanya bas nak muncul ni. Macam mana gamaknya kalau sali turun di KL!! Kalau ya tu maknanya dunia dah nak sampai masa tu. Tapi salji kat Arizona cantik jugak. Kat Tucsonlah sebab taklah lebat sangat. Cukuplah lebatnya tapi tengahari je dah cair. Yang cantik tu tengok salji atas kaktus saguaro tu.
Tapi Malaysia ada hujannya. Pantai Timur nampaknya tak teruk sangat. Mungkin dah dihantar ke Johor hingga sampai dua kali. Salah Singapura tambak tanah ke salah kita tebang pokok banyak sangat?? Dua-dua kut ..... Nampaknya kena buat SMART tunnel juga kat Johor.
Kat Amerika ni New Orleans masih belum pulih sepenuhnya. Masih ramai tak balik ke rumah mereka dahulu. Tu dah setahun .....

1 Comments:
Sabarje lah.... Sejuk tu juga nikmat yang diberi tuhan....
Post a Comment
<< Home