Balik Kampung
Balik kampung satu pengalaman yang sentiasa menyeronokkan bagi aku tak kiralah raya ke tak raya. Tapi kalau raya lagi BEST!! Fenomena balik kampung ni mula dipraktikkan oleh aku bila dapat belajar kat Kolej di Shah Alam. Sebelum tu mana nak balik kampung sebab duduk dengan keluarga kat kampung kan.
Masa kat kolej tengah orang sibuk dok plan nak beli tiket bas ekspres aku rileks je sebab awal-awal lagi aku dah tempah tiket dengan sedara aku yang kerja MARA sekarang ni Transnasional. Member-member lain sibuk dok beratur kat Hentian Putra sampai berjam-jam dalam bulan Ramadhan. Aku pegi kutip je tiket tu kat kaunter tiket kat Medan Mara. Jangan cemburu ni kira "hak-hak istimewa"lah ...
Bila dah mula kerja tu duit banyak sikit jadi kenalah balik dengan kapalterbang. Ni pun kena book awal ni tapi tak pa ada kontek kat Unit Tiketing MAS. Jadi beritahu je bila nak balik InsyaAllah semuanya selamat.
Sekarang ni lainlah pulak bila dah ada kereta balik pandu sendiri je. Senang sikit tak yah pening-pening nak book tiket. Bila Penyimpan Mohor Besar raja-raja cakap besok Raya pun malam tu boleh bergerak ke kampung.
Apa-apapun setiap pengalaman tu ada keseronokkan masing-masing. Tapi aku memang suka memandu menyusuri jalanraya. Lebih rileks dari segi jadual dan boleh berhenti di mana-mana tempat yang menarik untuk makan atau beristirehat. Tapi yang tak bestnya tahun ni 14 jam atas jalanraya sebelum sampai Putrajaya balik. Walaubagaimanapun, tak menyesal bila tengok mak aku senyum bila dapat beraya bersama.
Masa kat kolej tengah orang sibuk dok plan nak beli tiket bas ekspres aku rileks je sebab awal-awal lagi aku dah tempah tiket dengan sedara aku yang kerja MARA sekarang ni Transnasional. Member-member lain sibuk dok beratur kat Hentian Putra sampai berjam-jam dalam bulan Ramadhan. Aku pegi kutip je tiket tu kat kaunter tiket kat Medan Mara. Jangan cemburu ni kira "hak-hak istimewa"lah ...
Bila dah mula kerja tu duit banyak sikit jadi kenalah balik dengan kapalterbang. Ni pun kena book awal ni tapi tak pa ada kontek kat Unit Tiketing MAS. Jadi beritahu je bila nak balik InsyaAllah semuanya selamat.
Sekarang ni lainlah pulak bila dah ada kereta balik pandu sendiri je. Senang sikit tak yah pening-pening nak book tiket. Bila Penyimpan Mohor Besar raja-raja cakap besok Raya pun malam tu boleh bergerak ke kampung.
Apa-apapun setiap pengalaman tu ada keseronokkan masing-masing. Tapi aku memang suka memandu menyusuri jalanraya. Lebih rileks dari segi jadual dan boleh berhenti di mana-mana tempat yang menarik untuk makan atau beristirehat. Tapi yang tak bestnya tahun ni 14 jam atas jalanraya sebelum sampai Putrajaya balik. Walaubagaimanapun, tak menyesal bila tengok mak aku senyum bila dapat beraya bersama.

1 Comments:
Sememangnya kehidupan kau selama ini senang lenang klau nak balik kampong... namun demikian 14 jam itu sepatutnya menajdi pengajaran kepada kau supaya mengatur perjalanan kau terlebih dahulu supaya kau tak menyusahkan orang lain yang naik keta sama kau....
Post a Comment
<< Home